Hidup ini bukan kita yang punya...

Aku adalah peminat novel terbitan FIXI. Walaupun banyak suara2 hitam yg berkata2 tentang novel2 urban ini, aku tak peduli...kerana aku hanya mahu membaca, membaca dan membaca. Semalam, aku baru berkesempatan membaca buku cerepen tulisan Nadia Khan dan seperti biasa, dia tidak pernah mengecewakan. Salah satu faktor utama kenapa aku suka baca tulisan dia adalah kerana hampir setiap ayat2 nya boleh mengundang idea, mencetus ilham, seperti apa yg ku alami sekarang. Salah satu tajuk cerpen yang menyentuh hatiku ialah "Pinjam masamu,kak..." dan salah satu ayat yang mengoyak2 hatiku, menggelegak otakku ialah "Kadangkala hidup ini bukan kita yang punya..." maka, aku rasa nak meroyan dengan sajak yang ntah pape seperti di bawah...

Hidup ini bukan kita yang punya
Bila pergi ke sekolah itu bukan pilihanmu
Hidup ini bukan kita yang punya
Bila kursus yang kau pilih di universiti bukan pilihanmu
Hidup ini bukan kita yang punya
Bila kerja yang kau pilih bukan pilihanmu
Hidup ini bukan kita yang punya
Bila kau masih fikir apa orang lain kita
Hidup ini bukan kita yang punya
Bila kau masih peduli kesakitan yang kau ada
Hidup ini bukan kita yang punya
Bila kita masih mematuhi kata2 mereka2
Hidup ini bukan kita yang punya
Selagi kau masih berkongsi
Maka, hidup ini sebenarnya bukan kita yang punya
Kerana kita adalah milik Allah
Dan juga kerana hanya DIA yg memiliki segalan-galanya...

Renung2 kan :)

p/s: Thanks to Nadia Khan atas tulisan buku dia yg sgt superb! Harap2 Publisher Fixi nak terbitkan puisi pulak! hahahaha

2 comments:

  1. seriously i like her books ! dalam cerpen tu saya suka "Kopi tiga suka" and yang lain pun nice! :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul tu! Pendek kata,sume tulisan dia marvellous!

      Delete